Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

III AUa 72/21 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Szczecinie z 2021-10-13

Sygn. akt III AUa 72/21

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 13 października 2021 r.

Sąd Apelacyjny w Szczecinie III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie następującym:

Przewodniczący:

Sędzia Jolanta Hawryszko (spr.)

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 października 2021 r. w S.

sprawy M. S.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w G.

o rekompensatę

na skutek apelacji ubezpieczonej

od wyroku Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 16 grudnia 2020 r., sygn. akt VI U 619/20

oddala apelację.

Jolanta Hawryszko

Sygn. akt III AUa 72/21

UZASADNIENIE

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G. decyzją z 14 września 2020 r., (...), po rozpatrzeniu wniosku ubezpieczonej M. S. z 6 lipca 2020, odmówił przyznania prawa do rekompensaty.

Ubezpieczona wniosła odwołanie od decyzji, domagając się zmiany i przyznania prawa do emerytury z rekompensatą, podnosząc że z przedłożonego zaświadczenia jednoznacznie wynika, że w okresie od 1.09.1979 do 31.08.1998 się stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonywała pracę na stanowisku technika dentystycznego, tj. na stanowisku wymienionym w wykazie A, dział IV, poz. 17 wg załącznika wykazu prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze rozporządzenia Rady Ministrów z 07.02.1983 roku.

W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o jego oddalenie.

Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z 16 grudnia 2020 r. oddalił odwołanie.

Sąd Okręgowy ustalił, że M. S., ur. (...), od 1.09.1979 do 31.07.2003 była zatrudniona w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w K.. W okresie od 1.09.1979 do 31.08.1998 była zatrudniona na stanowisku technika dentystycznego, stale oraz w pełnym wymiarze czasu pracy. Do obowiązków ubezpieczonej należało naprawianie protez, modelowanie w wosku, wykonywanie aparatów ortodontycznych, wykonywanie odlewów i ich szlifowanie. Do pracy wykorzystywała gipsy, akryle, stal, pumeksy. Przy szlifowaniu stali w powietrzu unosiły się opiłki, a przy szlifowaniu akrylu powstawał pył. W pomieszczeniach gdzie obrabiało się protezy były wyciągi, w innych były małe kratki wentylacyjne. Jako ochronę pracownicy wykorzystywali, fartuchy, przyłbice i maseczki, lecz bez filtrów ochronnych. Pracę wykonywano ręcznie. Ubezpieczona pracowała od godziny 7.00 do 15.00. Każdy z techników miał miesięczną normę pracy. Państwowy Terenowy Inspektor Sanitarny w D. decyzją z 8.04.1998 stwierdził u M. S. „zawodowe uczuleniowe zapalenie skóry rąk” jako chorobę zawodową wymienioną pod pozycją 10 wykazu, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 18.11.1983 r. w sprawie chorób zawodowych.

Sąd Okręgowy nie uwzględnił odwołania i wyjaśnił, że, zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy z 19.12.2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U.2018. poz. 1924.; dalej jako ustawa), rekompensata przysługuje ubezpieczonemu, jeżeli ma okres pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy emerytalnej, wynoszący co najmniej 15 lat. Zgodnie zaś z art. 23 ust. 1 i 2 ustawy o emeryturach pomostowych, ustalenie prawa do rekompensaty następuje na wniosek ubezpieczonego o emeryturę. Rekompensata przyznawana jest w formie dodatku do kapitału początkowego, o którym mowa w przepisach art. 173 i art. 174 ustawy emerytalnej. Zgodnie z powyższym Sąd I instancji wymienił przesłanki nabycia prawa do rekompensaty, tj. 1/ utrata przez ubezpieczonego możliwości przejścia na emeryturę we wcześniejszym wieku emerytalnym w związku z wygaśnięciem po 31.12.2008 - w stosunku do ubezpieczonych urodzonych po dniu 31.12.1948, a przed dniem 1.01.1969 - podstawy prawnej przewidującej takie uprawnienie; 2/ niespełnienie przez ubezpieczonego warunków do nabycia prawa do emerytury pomostowej; 3/ legitymowanie się przez ubezpieczonego co najmniej 15 letnim okresem pracy w szczególnych warunkach lub pracy w szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy emerytalnej; 4/ nieuzyskanie przez ubezpieczonego prawa do emerytury według zasad przewidzianych w ustawie emerytalnej. Prawo do rekompensaty mają osoby urodzone po 1948, które przed dniem 1.01.2009 wykonywały przez co najmniej 15 lat prace w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w rozumieniu art. 32 i 33 ustawy emerytalnej. Przy ustalaniu tego okresu stosuje się analogiczne zasady, jak dla wcześniejszej emerytury na podstawie art. 32 ustawy emerytalnej, a za pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach uważa się zaś pracowników zatrudnionych przy pracach o znacznej szkodliwości dla zdrowia oraz o znacznym stopniu uciążliwości lub wymagających wysokiej sprawności psychofizycznej ze względu na bezpieczeństwo własne lub otoczenia (art. 32 ust. 2 ustawy).Rodzaje prac lub stanowisk oraz warunki zatrudnienia w warunkach szczególnych, ustala się na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 7.02.1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz. U. nr 8 poz.43 ze zm.). Okres pracy w warunkach szczególnych stwierdza zakład pracy, na podstawie posiadanej dokumentacji, w świadectwie wykonywania prac w szczególnych warunkach, wystawionym według wzoru stanowiącego załącznik do przepisów wydanych na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia, lub w świadectwie pracy. Przy czym legitymowanie się określoną treścią świadectwa pracy nie wpływa na wynik postępowania sądowego. Co prawda świadectwo stwarza domniemanie faktyczne, które z racji tego, iż jest dokumentem prywatnym pozwala przeprowadzić postępowanie dowodowe ponad wskazane w nim okoliczności. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem treść świadectwa pracy oraz świadectwa pracy w szczególnych warunkach może podlegać weryfikacji. Dokonana przez pracodawcę w świadectwie pracy w szczególnych warunkach ocena charakteru zatrudnienia pracownika nie jest dla sądu wiążąca, dokument ten podlega co do swojej wiarygodności i mocy dowodowej takiej samej ocenie, jak każdy inny dowód. Świadectwo pracy jako dowód z dokumentu prywatnego nie ma natomiast silniejszej mocy dowodowej niż dowód z zeznań świadków lub z przesłuchania stron (por. wyrok Sądu Najwyższego z 5.10.2011, II UK 43/11 LEX nr 1108484).

Sąd Okręgowy uznał, że w spornym okresie skarżąca pracowała jako technik dentystyczny przy produkcji i naprawie protez, tym niemniej brak podstaw aby przyjąć, że były to prace w warunkach szczególnych. Sąd Okręgowy nie podzielił argumentacji ubezpieczonej i przyjął, że wskazywany, jako podstawa zaliczenia pracy technika dentystycznego pracy w warunkach szczególnych, Dział IV wykazu A rozporządzenia odnosi się do branży przemysłu chemicznego, a nie wszelkich prac, które mają jakikolwiek związek z procesami chemicznymi. W tym kontekście powinny być też interpretowane rodzaje stanowisk zaliczonych do wymienionego działu. Choć istnieje możliwość, aby jeden zakład pracy posiadał kilka profili działalności, z czego część stanowiła jedynie działalność poboczną, to taka sytuacja nie miała miejsca w niniejszej sprawie. Niewątpliwie bowiem praca techników dentystycznych w zakładzie opieki zdrowotnej nie może być zakwalifikowana do przemysłu chemicznego, lecz jest ściśle związana z działalnością medyczną. Świadczy o tym nie tylko skala wytwórstwa, ale również specyfika wykonywanych czynności. Praca technika dentystycznego ma charakter jednostkowy (protezy wykonywane są pojedynczo) i precyzyjny, pozwalający na ograniczenie kontaktu ze szkodliwymi substancjami do minimum. Nie można zatem rozpatrywać, czy praca technika dentystycznego stanowi pracę w szkodliwych warunkach przez pryzmat stanowisk wyszczególnionych w dziale IV wykazu A – w chemii. W konsekwencji Sąd I instancji uznał, że ubezpieczona, pracując na stanowisku technika dentystycznego w służbie zdrowia, nie była narażona na czynniki szkodliwe, wynikające z tych samych procesów technologicznych, na które narażeni byli pracownicy w branży chemicznej, co sprawia, że nie można było uznać, iż ubezpieczona pracowała stale i w pełnym wymiarze czasu pracy przy produkcji i przetwórstwie żywic i tworzyw sztucznych bądź produkcji surowców, półproduktów i środków pomocniczych stosowanych do produkcji i przetwórstwa żywic i tworzyw sztucznych, a nawet gdyby przyjąć, że zaliczenie pracy technika dentystycznego do działu IV wykazu A jest możliwe, to żaden z rodzajów prac tam wymienionych nie odpowiada charakterowi pracy wykonywanej przez ubezpieczoną, gdyż bez wątpienia nie zajmowała się produkcją żadnych z wymienionych wyżej substancji, a jedynie wykorzystywała niektóre z nich przy tworzeniu protez, czyli gotowych już produktów. Czynności wykonywane, związane w istocie z obróbką, nie stanowiły również przetwórstwa żywic i tworzyw sztucznych, bowiem istotą przetwórstwa jest produkcja gotowych wyrobów na skalę przemysłową. Wprawdzie finalnie ubezpieczona wytwarzała protezy dentystyczne z akrylu, jednak do jej obowiązków należały także inne czynności opisane w stanie faktycznym, związane z wytwarzaniem odlewów gipsowych, obróbką modelów gipsowych, gotowaniem i polerowaniem protez, a także wytwarzaniem mostów, koron. Ponadto ubezpieczona w trakcie zeznań wyraźnie przyznała, że w procesie produkcji nie używano żywic. W ocenie sądu, praca z gipsem, wypełniająca znaczną część obowiązków przy wytworzeniu protezy, aczkolwiek nie pozbawiona elementów narażenia zdrowia na szkodliwy pył, nie jest pracą przy przetwarzaniu żywic, podobnie jak praca z materiałami metalowymi. Także praca przy użyciu wosku nie jest "produkcją" wosków lub woskoli. Innymi słowy Sąd orzekający stwierdził, że praca przy "przetwórstwie żywic" nie wypełniała pełnej dniówki roboczej wnioskodawczyni, a tylko wtedy można byłoby zakładać, że wykonywała pracę tak samo obciążającą organizm procesami technologicznymi, jak "w chemii".

Ubezpieczona nie spełnia przesłanek do nabycia prawa do emerytury z rekompensatą, gdyż nie można zakwalifikować czynności wykonywanych przez nią w ramach zatrudnienia w spornym okresie do prac wymienionych pod poz. 17 działu IV wykazu A, a skoro praca odpowiadająca zajęciom technika dentystycznego nie została również ujęta w żadnym innym miejscu wykazu A ani też wykazu B. to nie może zostać uznana za pracę w warunkach szczególnych w rozumieniu rozporządzenia.

Apelację od wyroku złożyła ubezpieczona i zarzuciła rozstrzygnięciu naruszenie art 233 § 1 k.p.c. przez naruszenie zasady swobodnej oceny dowodów sprowadzające się do uznania, że praca wykonywana przez ubezpieczoną różniła się od warunków pracy wykonywanej na stanowiskach związanych z produkcją i przetwórstwem tworzyw sztucznych oraz naruszenie art 32 ust 2 ustawy z 17 grudnia 1998 o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przez błędną wykładnię, co doprowadziło do przyjęcia, że praca wykonywana przez ubezpieczoną nie była pracą w szczególnych warunkach. Ubezpieczona wniosła o zmianę zaskarżonego wyroku i przyznanie jej prawa do rekompensaty. W uzasadnieniu wskazała, że sąd orzekający nie wziął pod uwagę treści zeznań świadków jak i treści przesłuchania ubezpieczonej, którzy wskazali na szkodliwe warunki pracy w pomieszczeniach, w których unosił się szkodliwy pył powstający przy obróbce akrylu, podczas gdy wskazywali oni również na brak skutecznych środków ochrony osobistej oraz niewłaściwe wyposażenie pomieszczeń, w których praca była wykonywana. Na poparcie swoich twierdzeń ubezpieczona wskazała wyroki Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 05.09.2013, III AUa 263/13 i Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie z 6.03.2013, III AUa 1243/12, w których praca na stanowisku technika dentystycznego została uznana za pracę wykonywaną w szczególnych warunkach.

Sąd Apelacyjny rozważył sprawę i uznał, że apelacja jest niezasadna.

W ocenie Sądu Apelacyjnego, Sąd Okręgowy, rozstrzygając czy odwołująca spełnia warunki niezbędne do nabycia prawa do rekompensaty, o której mowa w art. 21 ustawy z 19 grudnia 2008r. o emeryturach pomostowych (tj. Dz.U. z 2017r. poz.664), przeprowadził niezbędne postępowanie dowodowe, a w ustaleniach i wnioskach nie wykroczył poza ramy swobodnej oceny wiarygodności i mocy dowodów wynikające z przepisu art. 233 k.p.c. Sąd Okręgowy nie popełnił uchybień w zakresie ustalania faktów, ani też ich kwalifikacji prawnej. Sąd Apelacyjny w całości aprobuje ustalenia i ocenę prawą Sądu Okręgowego.

Trafnie zważył Sad I instancji, że stosownie do treści art. 21 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych rekompensata przysługuje ubezpieczonemu, jeżeli posiada okres pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach i rentach z FUS, wynoszący co najmniej 15 lat. Istotny jest fakt, że w wykazie A - prac w szczególnych warunkach, których wykonywanie uprawnia do niższego wieku emerytalnego - stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w dziale IV zatytułowanym W chemii pod pozycją 17 wskazano: produkcję i przetwórstwo żywic i tworzyw sztucznych oraz produkcję surowców, półproduktów i środków pomocniczych stosowanych do ich produkcji i przetwórstwa, produkcję wosków i woskoli. Z kolei w dziale XII zatytułowanym W służbie zdrowia i opiece społecznej pod pozycją 2 wskazano: prace w zespołach operacyjnych dyscyplin zabiegowych oraz prace lekarzy stomatologów, nie wymieniono pracy techników dentystycznych, zatem nie istnieją podstawy do stwierdzenia, że odwołująca wykonywała pracę w szczególnych warunkach w okresie od 1.09.1979 do 31.08.1998.

W odniesieniu do argumentacji apelacji, Sąd Apelacyjny wyjaśnia, że okoliczność, iż w pomieszczeniach, w których wykonywana była praca unosił się szkodliwy pył powstający przy obróbce akrylu, pracownicy nie posiadali skutecznych środków ochrony osobistej, a praca była wykonywana w narażeniu na oddziaływanie szkodliwych warunków, pozostaje bez wpływu na treść rozstrzygnięcia. Wyjaśnienia wymaga, że praca w warunkach szkodliwych nie jest tożsama z pracą w szczególnych warunkach. W świetle art. 32 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych konieczne jest nadto, aby ta praca była równocześnie pracą o znacznej uciążliwości, a takie zostały rodzajowo wymienione w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Oznacza to, że pracą o znacznej szkodliwości dla zdrowia i o znacznym stopniu uciążliwości dla osoby, która nie wykonuje jako podstawowych prac wymienionych w wykazie A, stanowiącym załącznik do ww. rozporządzenia, są wyłącznie czynności zgodne z wykazem, nie zaś wykonywanie jakichś innych prac, choćby w tych samych szkodliwych warunkach (por. wyrok Sądu Najwyższego z 10 kwietnia 2014 r., I UK 388/13, LEX nr 1464690). Przekonanie pracownika, że praca w pomieszczeniach o dużym zapyleniu, czy inne niedogodności towarzyszące wykonywaniu przez niego czynności pracowniczych, nie są wystarczające do uznania takiej pracy za pracę w szczególnych warunkach. Tym bardziej, że z zeznań ubezpieczonej i przesłuchanych w sprawie świadków jednoznacznie wynika, że prócz wytwarzania protez dentystycznych z akrylu, ubezpieczona realizowała także szereg innych czynności związanych z wytwarzaniem odlewów gipsowych i ich obróbką, gotowaniem i polerowaniem protez, a także wytwarzaniem mostów i koron. Nie można skutecznie prawnie wiązać pracy wykonywanej w służbie zdrowia, polegającej na wykonywaniu protez dentystycznych i ich naprawy, z pracami przy produkcji i przetwórstwie żywic i tworzyw sztucznych w chemii. Poza tym, zaakcentowania wymaga, że wbrew sugestiom ubezpieczonej, fizycznie nie jest możliwe, by pył akrylowy unosił się w pomieszczeniu nieprzerwanie przez cały czas pracy, zaś z drugiej strony, by praca mogła zostać uznana za wykonywaną w warunkach szczególnych w rozumieniu prawnym, musi być realizowana w pełnym wymiarze czasu pracy i stale właśnie w warunkach szczególnych.

W ocenie Sądu Apelacyjnego, Sąd Okręgowy trafnie uznał, że wnioskodawczyni nie wykazała okresu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wynoszącego co najmniej 15 lat, zatem nie przysługuje jej prawo do rekompensaty. Ponadto należy zaznaczyć, że Sąd Apelacyjny, przez wzgląd na powyższą ocenę prawną, nie podzielił argumentacji zawartej w przytoczonych w apelacji orzeczeniach Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie i Sądu Apelacyjnego w Poznaniu. Orzeczenia te zapadły bez mała dziesięć lat temu, a praktyka orzecznicza ewoluowała w kierunku ścisłej interpretacji prawa ze względu na szczególny, nie powszechny, charakter świadczenia.

Mając zatem na uwadze powyższe, Sąd Apelacyjny na podstawie przepisu art. 385 k.p.c. oddalił apelację ubezpieczonej.

Jolanta Hawryszko

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Magdalena Beker
Podmiot udostępniający informację: Sąd Apelacyjny w Szczecinie
Osoba, która wytworzyła informację:  Sędzia Jolanta Hawryszko
Data wytworzenia informacji: